TURŞSUDA ŞİRİN SÖZLƏR
Şuşanın qədim şöhrətindən söz düşəndə gözümüzün önündə ayrı-ayrı sənətkarların adları abidə zirvələr kimi dayanır. Onların qarşısında papağımızı çıxardır; bəzisinin alovuna, bəzisinin gözünə, bəzisinin də alışa bilməyən işartısına isinirik. Bu dağların təbii gözəlliyi necədirsə, olduğu kimi də görünüb; sanki insanları bu hissə səsləyib ki, təbiət kəfən-pərdəni sevmir. Təbiət gözəlliyi, insan gözəlləri yarışa çağırır.
Bizim dağ rayonlarımızda, dağətəyi rayonlarımızda, məncə, çadranın «tarixi» yoxdur. Bizim dağları «təqlid eləyən» qəşbəndli nənələrimiz; kəmərli qayaları xatırladan kəmərli, büzməli, nimtənəli analarımız kişilərlə bərabər yaylağa köç daşıyıb, uçurumları at belində çəkib keçiblər.
Burada keçən əsrin daş əlləri qayalar döşündə bir işıq yandırmışdı. Bu işıq yanırdı; öz göz yaşı özünü söndürürdü, öz ürək odu təkrarən onu yandırırdı. Ona, onun bülbül yuvasına daş atanlar da az deyildi. Tarix o daşı atmaqda mahir olan «ustaların» qollarını yanına saldı. Natəvan işığı, Xan qızının daş nəğməli imarəti dağlara qaynaq olub qaldıg
Bu fikirlər bəzən Turşsuya gedən yoldan məni kənara çıxarır. Özüm bir yolda, fikrim başqa bir yolun dabanındag
Gedib Ağabəyim Ağanın, Xan qızının, onlar kimi neçə pərvanə qadın sənətkarın qəbrini ziyarət edirəm. Dünəni qədim ənənələrdən keçən yolları adam həmişə qürurla gedir. İnanırsan ki, yolunun üstündə bulaqlar, quş cəh-cəhləri, zəhmətkeş əllərin ucaltdığı işıqlı evlər çıxacaq.
Sarıbaba, Sağsağan, Kırs, Buğadaş, Koroğlu daşıg Turşsu qəsəbə sovxozuna gedən yollarda bizi bu yüksəkliklər qarşılayır.
Turşsu Şuşa rayonunun dağətəyi qəsəbələrindən biridir.
Bu il mayın 4-də Turşsuda bizi qəşəng bahar qarı qarşıladı. «Şuşa» qəzetinin redaktoru İ.Əbilovla Turşsu bulağının kənarında maşından düşüb su içdik. Gicitkən qomunun qarını təmizləyib ovduq. Körpə yarpızlardan bir xeylisini soyuqdan xilas elədik. Qar altında baharını yaşayan bənövşə tapdıq. Bulaq başında baharlı qışın birgə «təşkil etdiyi» bu ziyafətdən sonra yolumuzu fermaya döndərdik. Axşam sağını vaxtı sağıcılarla görüşmək, görüşməkdən çox onların mahnısını dinləmək istəyirdim. Eydirmə mahnını, nənəmin əl-ayağına dolaşa-dolaşa girəvə tapıb köpük yaladığım vaxtlar indi yadıma düşdü. Doğrudur, fermaya yad adam gəldiyini hiss edən kimi sağıcılar «ciddiləşdilər». «Konsert» yarımçıq qaldı. Görünür, sonra eydirmədən xumarlanmış təpikcil inəklər «konserti» davam etdirməyi «təkid etdilər». Qonaqlar artıq sağıcılar üçün adiləşdi. Onlar heç kəsin diqqətini hiss eləmədən öz işlərində – süd sağmalarında, çəlləklərə boşaltmalarında, tərəziyə dartmalarında idilər.
Hər bir sənət – istər böyük olsun, istər kiçik – gör-götürdən başlayır. Odur ki, ilk baxışda asan görünən – «nə var, vedrəni götürərəm, inəyin yelininə əl apararam, süd axıb gələr» - sağıcılıq işinin, sağıcılıq zəhmətinin müəyyən ənənəsi var.
Nənəm həmişə deyərdi ki, inəyin südü-yağı sağanın əlindədir. Ona görə də hər gələnə sağın etibar eləməzdi. Həmişə özü sağardı. İmkanı olmayanda bu vəzifəni ortancıl gəlinə tapşırardı. Böyük gəlinə deyərdi ki, qılığın yoxdu, inəyi acıdırsan. Səninki kola keçidir, o çabalaya, sən yumruqlayasan. Kiçik gəlinə deyərdi ki, inək döşünü doldurub örüşdən qayıdanda kefi çox saz olur. O kefi tutdun – buzovun payını çıxıb, qalanını sənə verəcək. Yox, onu pozdun, ta zəli də qoysan istədiyindən artıq verən deyil. Gəlinə deyərdi ki, inək qisminin zil qırmızıdan xoşu gəlməz. Sən də ki, maşallah, alışıb-yanırsan. Bir də inəyə yaxınlaşanda səs elə. Qılıqlı səsinlə adını de inəyin.
İndi bilmirəm, nənəmin əsasnaməsi nə dərəcədə elmi həqiqətə uyğundur. Onu bilirəm ki, babamın çomağını yemiş ürkək vaxtlarında belə bizim inəklər qaşınıb dayanar, nənəmin əllərinin tumarını istədikləri açıq-aşkar hiss olunardı.
Deyirlər, Həcər nənə bu dağlardan çox keçib. O, bugünkü rəfiqələrinin taleyi üçün, azad məhəbbət dünyası üçün aynalını çiyninə salıb ölümlə daban-dabana addımlayırdı. «Həcəri özündən qoçaq Nəbi»ni ona bağlayan tellərdən biri də bəlkə bu idi. İki adamın bir məhəbbət üçün vuruşub qələbə qazanması çox da böyük qəhrəmanlıq deyil.
Tarixin böyük məhəbbət qəhrəmanları həmişə böyük məhəbbət uğrunda, yəni «məhəbbətlər» uğrunda vuruşmuşlar. Bu dağlarda yaşayan uzunömürlü qocaların-qarıların yaddaşında o vuruşların o qədər səngərləri qalır kig
Turşsuda axşamüstü gün çıxmışdı. Meşənin qar qırçını yavaş-yavaş sökülürdü, əriyib itirdi. Kırsdağı qaşqabaqlı idi. Görünür, hələ də qar qəzəbi soyumamışdı. Ancaq bahar öz işində idi. Dərə yamacları buğlanırdı. Qəfil qar bir qarış boy atmış göy otu qarsıda bilməmişdi. Qardan sonra Turşsu bulağının kənarında dikələn körpə yarpızlar elə şux, elə gülümsər idilər kig
Sürücü sükan arxasında, sağ əli açarda idi. Sanki demək istəyirdi: «axşam düşür, tərpənmək lazımdır, yollarımız çox dolamadır».
Elə bil ki, Turşsunu ilk və son dəfə görürdük. Ayrılmaq istəmirdik. Bu soyuq havada nə qədər su içdik. Hərə stəkanı doldurub əlinə götürdü və son dəfə bir «sağlıq» dedig
Qanrılıb Sarıbabaya tərəf baxdım. Dağlara tərəf sürünən dumanın ətəyində bir sürü gözümə dəydi. Qəribə bir mənzərə: yaşıl döşdə bir adanı xatırlatdı. Mən özüm demək istəyirdim, İsrafil məni qabaqladı:
Duman, salamat qal, dağ, salamat qal,
Çoban, salamat qal, sağ-salamat qalg
Şuşa-Turşsu,
may, 1973