AĞ DAŞDAN TİKİLMİŞ QARA ŞƏHƏRLƏR
Nahaq deməyiblər ki, «Xalq gözü tərəzidir». O, hər şeyi çəkə bilməsə də, çox şeyi istər-istəməz, özündən asılı olmadan tərəziyə qoyur. Bunlar elə faktlardır ki, burada artıq yalın o biri üzü görünür. Cida çuvalda gizlənə bilməz. Açılmağa, uçmağa hazır olan yarğan da, yaşıl ətəyi dağın qurşağına çıxan, son mənzili qayalığa, daşlığa dirənən meşə də göz qabağında özünü (bəlkə də özülünü) itirib ünvan axtarır.
Hərdən adama elə gəlir ki, ağaclar yanlarından keçən adamları gəlmə bilib əyilib soruşurlar: Şəhərinizin havası necədir? «Qulaqbatırıcı bir səs bütün səsləri udacaq» var səslə deyir: «Bakının havası kimi, Bakının havası kimig Bir haray eşidilir: «Açın üfüqlərin qapılarını. Bir şəhər boğulur öz havasında».
Mənim əlimin altında rəqəm məlumatlar var: harda nə qədər zəhərlənmə dərəcəsi «fəaliyyət göstərir». Bu qanqaraldıcı faktları bir yana tullayıb adamların gözlərinə – işığı daxilə düşməyən gözlərinə baxmağı üstün tuturam. Gözlərinə baxıb soruşmaq istəyirəm: dünən o, sən deyildinmi. «Yaşa, yaşa, can Stalin!» mahnısını bülbül kimi ötə-ötə tüstülü peçlərin özülünü qoyurdun! O zaman zavod-fabrikin ətraf mühiti zəhərləməsindən söhbət açmaq müşkül iş idi, bunu duyuram. «Bu nə sözdür? Bizi günbəgün, anbaan kommunizmə yaxınlaşdıran fəhlə əllərinin bəhrəsinə bu nə münasibətdir?» deyə bilərdilər. Sosialist müəssisələrinə bu cür baxış siyasi baxış idi. Zavod tüstüsü bəzi şairlərin, oçerkçilərin ilham mənbəyi idi. Lakin o vaxtın özündə belə ayıq adamlar az deyildi; onlar zavodların ətraf mühitə bu qədər tullantı atmasından qəzəblə danışırdılar; ətrafa tullantını məhsul israfçılığı, qənaətsizlik, iqtisadi korluq adlandırırdılar. İlham mənbəyi olan zavod tüstüsündən, dənizə doğru sürətlə hücuma keçən buruq meşələrindən yazan şairlər poeziya ilə istehsalın vəzifələrini əyər-dəyişik salırdılar.
Əlbəttə, hamıya aydındır ki, böyük sənayesi olmayan bir ölkəni qarışqa da tapdalayar. Bu, məlum həqiqətdir. Ancaq bu həqiqətin cəmiyyətə, insana, ekoloji tarazlığa zərərli tərəfi aşkar olanda bütün kapital qoyuluşlar, bütün fərəhlər, bütün təşəbbüslər əllərini yanına salıb susur. Çünki söhbət insanın əbədi beşiyi olan təbiətdən, onun mühafizə olunmasından, son məqamda bəşəriyyətin sağ qala bilməsindən gedir.
Söhbət ondan gedir ki, hazırkı məqamda nə sənin əlindədir onu qoru, onu düz yola yönəlt.
Məlumdur ki, dünyada mütləq mənada təmiz şəhər, təmiz mühit yoxdur. Söhbət ondan gedir ki, sənin şəhərinin zibilini başqa yerdən gəlib təmizləməyəcəklər, çirkini yumayacaqlar. Hər xalq öz nazirini də, öz süpürgəçisini də özü tapır, ona vəzifəni özü tapşırır. Hələlik nəyə gücün çatır, onu elə; sabah bu işlərin tərs üzü də özünü göstərər. Zamanın küləkləri səni də xəzəlinə qatıb lazımi yerlərə tullayar.
Deyirlər, təbiət gözlənilməz hadisələrlə doludur. Mən bunlara gözlənilən hadisələr deyirəm. Zamanın gedişatı belə deyir.
Qara şəhər məsələsinə qayıdaq. İndilikdə Qara şəhər «kəfəni boynunda» vəziyyətdədir. Bunu dansaq da belədir, danmasaq da. Təbiət qarşısında gərək günahını yuyasan, etiraf azdır. Bu Qara şəhər qonşuluğunda Ağ şəhər deyilən şəhəri öz vəziyyətinə gətirdi. Bakı buxtasını ölümcül hala gətirməkdə «fəal» iştirak elədi. İndi də bu vəzifəni «şərəf»lə yerinə yetirməkdədirg
- Bəs ümid yeri yoxmu?
- Var, əlbəttə, var. Olmasa da dişimiz-dırnağımızla o ümid yerini tapmalıyıq. Onu yaratmalı, ondan yapışmalıyıq, bu ümidi reallaşdırmalıyıq.
Ürəkbulandırıcı faktlar çoxdur, iradlar da elə o qədərdir. İmkanlarımız azdır, elə çoxaltmalıyıq ki, mübarizə imkanlarımız böyük sənaye müəssisələri ilə, böyük təsərrüfatlarla, bürokrat etajı və təcrübəsi olan idarə rəhbərləri ilə üz-üzə gəlir. Bunların texniki təchizatı çox yaxşıdır. Nəqliyyat imkanları kifayət qədərdir. Sözün həqiqi mənasında bunlar atlıdır, biz piyada. İdarədə onlar «vacib müşavirələr» ilə məşğuldurlar. Təbiət qoynunda da «gözdən yayınmaq üçün» hər cür imkanları vardır.
Zənnimcə, təbiətə gedən yolda açıq göz, ayıq baş həmişə olub, indi də var. Bu sahədə böyük kütləni, ictimaiyyəti ayıq saxlamaqda ziyalı təbəqə ön cərgədə dayanmalıdır, çox məsələlərdə həlledici mövqe tutmalıdır.
Qara şəhərdə küləklər zənglər xoruna dönür. Bəlkə heç Qara şəhər deyilən konkret yer çoxdan boğulub: maddə çəkisinin itməməsi qanununu təbiət yaxşı bilir. İnsan nəfəsinə qarışıb bu Qara şəhər havası; təhlükə belə özünü itirib. Harda təhlükədir, harda haray yerini, ünvanını qarışdırıb; çünki bu qara nəfəs bütün istiqamətlərdə çevikdir. Zığ burnundan tutmuş Şıx çimərliyinə qədər, əks istiqamətdə isə Mərdəkandan Buzovnaya qədər sahil boyunca özünə rahat yer tapıb. Abşeron bağlarına da yön alıb. Abşeron yarımadasında «Qara şəhərlər»in sayını artırmağa hazırlaşır. Bu Qara şəhər təkcə «bizim olsaydı» nə dərdimiz. Yığılıb hisini-pasını yuyardıq. Ətrafa atılan tullantını tullayanların üstünə tullayardıq. Qara şəhərlər bütün dünyada çoxalıb, bütün ölkələrdə çoxalıb. Məsələ ciddilikdə bunu necə, nə səviyyədə duymaq, görmək və onu tezliklə təhlükəsiz zonaya çevirməkdir. Etiraf edək ki, hələlik bizim respublikada, bizim şəhərdə bu işə münasibət ciddi səviyyədə qəbul olunmur. Hətta elə adamlar tapılır ki, təbiətdən yazmağı, təbiəti mühafizəyə diqqət yönəltməyi bir növ köhnəlik sayır.
Belələri «daha vacib işlərimiz var» - deyə plandan, öhdəlikdən söz açır. Sosial məsələləri bu işə qarşı qoyur. «Vaxtları qalsa» bu barədə danışıq aparacaqlarına söz verirlər. Başa düşmək olmur: ekoloji vəziyyət diqqətlər mərkəzində birinci deyilsə daha hansı vəziyyətdən söz açmalıyıq! Bütün bunlar ətrafa nəzər salmağın yeni formasını tələb edir. Bəlkə bir sıra təşkilatlararası əlaqə şuraları yaradaq. Təbiəti Mühafizə Komitəsi bu məsələlərin həllində körpü rolunu oynasın.
Qara şəhərlər göz görə-görə çoxalır. Öz «məhsulunu» evlərə, məktəblərə paylayır, mətbəxlərdə çörəyimizə qatır. Biz də bu «neməti» şirin-şirin gəvələyirik, uduruq.
Bir ornotoloqdan soruşdum: Bakıda sağsağan yaşayırmı? Alim tutuldu: «Çox qəribə sualdır, düzü, heç fikir verməmişəm».
Ona bəzi yerlərdə ala qarğa deyirlər. Xalq arasında bir inam var ki, sağsağan havası çirklənmiş yerlərdə yuva qurmur. Bəlkə ala qanadlarının qaralmasından qorxur. Bəs bu yazıq sağsağanların taleyi necə olacaq? Bu sürətlə, bu gedişlə qara şəhərlər mehriban küləklərlə öz «xoş havasını» meşələrə, dağ ətəklərinə, dağlara da yetirəcək. Müsahibimə başqa bir sual verirəm:
- Qara şəhər sərçələri ilə Yasamal sərçələrinin fərqi varmı?
- Nə fərqi ola bilər, bilmirəm.
- Qara şəhər sərçələri qara, Yasamal sərçələri bozdur.
- Belə çıxır ki, Qara şəhər sərçələrini Yasamala köçürmək lazımdırg Ya da duru su tapıb yazıqları yumalıyıq.
- Hələ insanşünaslar insanları xilas eləsin, sərçələrə sonra baxarıq.
- Yox, belə deyil, özüm-özümə cavab verirəm: Ekoloji tarazlıq bəzən elə vəziyyəti duymazlıqdan başlanır. Ekoloji tarazlığın tələblərindən biri budur ki, bütün canlılar biri-birinə, həm də insanlara qonşu şəraitində yaşasınlar. Təbiətdə hər qonşu bilməlidir. Bir ip qırıldı, sökülmə-dağılma başlayır. Qara şəhərlər bu əlaqəni pozur. Bu əlaqə pozulanda qara fikirlərlə qara əməllərin «toy-düyünü» başlanır. Təbiət ona qarşı yönələn qüvvələri dəf etməkdə, hətta dəfn etməkdə çox böyük gücə malikdir. Ancaq o, uludur, xeyirxahdır, o, yaşatmaqdan həzz alır; pak olmaq, təmiz olmaq istəyir, hər bir günahı özündə də, insanda da yumaqdan zövq almaq onun analıq vəzifəsidir. Əl uzatdın, əl tutacaq, əlindən tutacaq. Təbiət belədir. Xeyirxah işləri qara niyyətlərin ixtiyarına verməyin.