ONUN İNAMI
Uzun müddət xatirə yazmağı xoşlamamışam. Elə indi də xoşlamıram. Xatirə yazmaq istəyirəm, məqalə alınır. İndi-indi inanmışam: xatirə «xüsusi növ» ədəbiyyatdır. Özümə deyirəm: ədəbiyyatda bu «xüsusi növ» ədəbiyyata ömür sərf eləyən böyük istedad sahibləri olub, elə indi də var, yəqin ki, gələcəkdə də olacaq.
Mənim zənnimcə, burada ən çətin məsələ haradan başlamaqda deyil, necə başlamaqdır. Özümə deyirəm: xatirə yazmaqda ən düzgün yol hadisələrə düzgün yanaşmaq, olanı olduğu kimi təqdim eləmək lazımdır. Uzun müddət bu sənətin belini qıran həyat hadisələrini «hansı mövqedən» yazmalısan! nidasına cavab verə bilməməyimiz olub. Bu, həm «böyük ədəbiyyat»a (nəsrə, poeziyaya, dramaturgiyaya – belə deyək), həm də «kiçik ədəbiyyat»a (qoy xatirə ədəbiyyatına belə deyək) münasibətdə öz işini görməyib. Bu münasibətə münasibətinin Ə.Vəliyev haqqında deyəcəyim sözə, danışacağım xatirəyə bəlkə də az dəxli var, bəlkə də buna sonra diqqət yönəltməyim daha gərəkli idi. Deyəcəyimg budur ki, o da inqilabı «qırmızı bayraqlı ədəbiyyatla» qarşılayan yazıçılardan və inqilab övladı kommunistlərdən idi. Uzun müddət onu inandırmaq mümkün deyildi ki, inqilabdan kənar ədəbiyyat da var, onun varlığı insanlara sosializm - realizm ədəbiyyatından az xidmət eləməmiş deyil. Onu qətiyyən inandırmaq mümkün deyildi ki, partiya da səhv eləyə bilər. Onu heç cür inandırmaq olmazdı ki, Leninin də bəzi müddəaları köhnələ bilər. Siniflik, partiyalıq şüarı altında həyatımızı malalayıb oxucuya təqdim edən yazıçılar əslində heç bir cəmiyyətə xidmət etməyən çiy ədəbiyyat istehsal edirlər. Sonralar deyəcəyim kimi, onunla mənim aramda böyük yaş fərqinin olmasına baxmayaraq, Əli Vəliyevlə çox görüşlərimiz, müsahibə və müsahibələrimiz, ədəbi və siyasi münaqişəyə bənzər höcətlərimiz yaxşı yadımdadır. Yaxşı yadımdadır ki, 1968-ci ildə Sovet qoşunlarının Çexoslovakiya «əks-inqilabını» boğmaq üçün suveren dövlətin ərazisinə daxil olduğu gün Ə.Vəliyevlə bir şadlıq məclisində qonaq idik. Əli Vəliyev və onun inqilabçı yaşıdları təbii ki, hadisəni alqışlayır, mənim yaşıdlarım isə – biri mən olmaqla bu işi təcavüz adlandırırdıq. Bunlar hamısı onun partiyaya inamından irəli gəlirdi. Bütün inamının mərkəzində onun böyük inamı dururdu.
Sonralar Əfqan hadisələrinin ən ağır vaxtında bir məclisdə mübahisə düşdü: Bu, o vaxtlar idi ki, Əfqanıstandan dəhşətli xəbərlər gəlirdi. Azərbaycan xalqı tez-tez sağ gedib şikəst qayıdan oğullarını qəbul edirdi. Hələ ata və anaların oğul yerinə tabut qarşıladıqlarını demirəm. Əli müəllim kimi getdiyi hər hansı məclisi əlinə alan bir adam əli üzündə fikrə qərq olmuşdu. Handan-hana dilləndi: biz belə deməmişdik. Bunların birinin inqilaba dəxli yoxdur. Kimsə sual verdi: Əli müəllim, bütün pəstahlardan sonra sizin kommunizm qurmağınıza azacıq da inamınız qalıbmı? Xeyli sükutdan sonra qətiyyətlə dedi:
- Yox, qalmayıb. - Amma yenə də məsələlərə öz əlavəsini bildirdi: - Mən qəti bu fikirdəyəm ki, bunlar ayrı-ayrı kommunistlərin günahıdır. Partiyanı əsas mənfi qəhrəman eləmək düzgün deyil. Bu inamla da köçdü dünyadan.
g Mən onu yazıçı, ictimai xadim kimi tanışlığımdan çox-çox əvvəl tanıyırdım. Həm orta məktəbdə oxuduğum vaxtlarda babamdan eşitmişdim ki, «Bakıda onun qohumu Əli yaşayır», böyük adamdı, kitab yazır, qəzet yazır. Bağırovun yanına get-gəli var. Zeyvəli əmim də demişdi ki, o, «Nənəmin cəhrəsi», «Qarlı dağlar» kitablarını yazıb, bizim tərəflərdən danışır.
1950-ci ilin iyul ayının axırlarında Bakıya gəldim. Sənədlərimi universitetin filologiya fakültəsinə verdim. Bütün fənlərdən «beş» qiymət aldım. Axırda rus dlindən yazdığım inşadan kəsildim. Mənim heç yuxuma da girməzdi ki, iki-üç ayın içində çoban dəyənəyini yerə atıb Bakıya gələcəyəm, «voda», «xleb» sözünün mənasını bilmədiyim halda rus dilində inşa yazacağam və bu da mənim ali məktəb taleyimi həll edəcək. Nə isə, o vaxtlar imtahan vərəqi imtahanlardan sonra müəyyən müddət abituriyentin özündə qalırdı. Yaxşı qiymətləri olan və birindən kəsilən sənədlərini başqa fakültələrə və hətta başqa ali məktəblərə verə bilərdi. Beləliklə, imtahan vərəqini götürüb babamın qohumunu – hələ yazıçı kimi az tanıdığım Əli Vəliyevi (o vaxt dediyim kimi Əli əmini) axtarmağa getdim. Çkalov küçəsi, 5 nömrəli ünvanı tapdım. Evdə dedilər ki, o, bağdadır.
Mərdəkandakı Əncirli stansiyasını, bağın səmtini, yolunu öyrənib, tez tapdım. Məni görən kimi dedi: Məşədi İbrahim törəməsi, xoş gəlmisən, kimin oğlusan, kimin nəvəsisən? Qumru xanıma məni təqdim etdi:
- Gözündən tanıyıram. Əsli Ağdülü olan Məşədi İbrahim törəməsidir, düzmü deyirəm, qara oğlan?
Dedim: - İnfilin oğlu, Xudayarın nəvəsiyəm.
- Bəs bağı necə tapdın?
- Evə getmişdim, nişan verdilərg
Söhbəti yarımçıq kəsib, qab götürüb bağa çıxdı. Bir azdan sonra boşqab dolu ağ şanı gətirdi, ye - dedi, - Şahbuzda belə üzüm olmurg
Üzümə əl uzadıb, tez də çəkildim. Gülə-gülə dedi:
- Özünü mədəni göstərmə, ye, sağır malı deyil.
Bu arada qonşu bağdan bir qadın Qumru xanımı səslədi. Qumru xanım getdi, təxminən 15 dəqiqədən sonra qayıtdı. Əli müəllim onun gözündəki qeyri-adi təlaşı hiss elədi.
- Qumru, nə olub, tez de görümg
Qumru xanım: Əli, Heydər Hüseynovg Allah namərdin evini yıxsın.
Bu təfərrüat yaxşı yadımdadır, Əli müəllim güllə kimi çıxdı otaqdan, özü də ayaqyalıng
Tez qayıtdı, xeyli vaysındı. Çox böyük alim idi, - dedi - heyf oldu, vaxtsız getdi.
Yemək yaddan çıxdı, çay soyudu.
Soruşdu: Tanıyırsanmı Heydər Hüseynovu?
Dedim: tanımıram, bu son aylar qəzetlərdə haqqında çox danışıblar, səhvlərindən yazırlar. Çox pərt olmuşdum, nə uğursuz gəliş və pis tanışlıq idi. Özüm özümə dedim: Qara dabanlı buna deyərlər? Həm də heç bir nüfuzlu adamla oturub-durmamış, utancaq, bir sadə kənd uşağı üçün bu pərtlik ikiqatdı. Amma mənim günahım vardımı? Mən gəlməsəm bu faciə baş verməyəcəkdimi? Əli müəllim vəziyyətimi, daxili həyəcanımı hiss eləmişdi. Söhbətin səmtini dəyişməyə çalışırdı. Baisin evi yıxılsın, - deyirdi, olacağa çarə yox, oldu da. Həyat davam eləyir, sən sıxılma, oğul!
Araya sükut çökəndə girəvə tapıb durmaq istədim. İşarə elədi ki, otur, oturdum. Gərginliyi aradan götürmək üçün el-obanı, qohum-əqrəbanı xəbər aldı. Gəlişimin məqsədini soruşdu. İmtahan vərəqimi göstərdim. Alıb baxdı, hündürdən oxudu: «otliçno», «otliçno», «otliçno», «neudvar.». Vay əlin qurusun. Bu üç əladan sonra «neudvar.» necə yazmısan.
Kağız-qələm götürüb ərəb əlifbası ilə varağa nəsə yazdı və dedi:
Aparıb verərsən dekana – Məmməd Cəfərə. Heç Mərkəzi Komitə katibinə də belə məktub yazmamışam, nəticəsini mənə deyərsən.
Həmin günün səhəri məktubu gətirib dekana verdim. Oxudu və imtahan vərəqini məndən alıb baxdı: «Sən ki dağ rayonundan gəlmisən, üç «əla» bir yana, sənə güzəşt var», kimisə çağırıb (o vaxtdan qırx il keçib, hər təfərrüat yadımda deyil) tapşırdı ki, bu uşağı Aslan Aslanovun yanına apar, mənim adımdan de ki, rus dilində təzədən imtahan vərəqəsi təşkil eləsin. Aslan (indi şair dostum Aslan Aslanov) tapşırdı ki, «sabah filan saatda gələrsən, məsələni danışıb həll edərik». Elə həmin gün universitetdən çıxanda bir nəfər «həmkarımla» üzləşdim. Dedi ki, APİ-də təzə fakültə - coğrafiya fakültəsi açıblar, qəbul komissiyasından verdiyin imtahanlar haqqında arayış alarsan, fərq imtahanları da verərsən, vəssəlamg
Aldığım qiymətlər haqqında arayışla oraya getdim. Sorğu-sual eləyib razı qaldılar. Rus dilindən imla yazdırıb «yaxşı» qiymət verdilər. Həmin vaxtdan xeyli sonra deyəsən APİ-ni qurtaran ili, əhvalatı Əli Vəliyevə danışdım, uğunub getdi.
«Çox tez xəbər eləmisən» - dedi, - gərək on ildən sonra deyərdin.
Əllinci illərin əvvəlindən, şer yazdığım vaxtlardan mənimlə müntəzəm maraqlanardı. Məndən xəbərsiz bəzi şairlərə, redaksiya işçilərinə məni tapşırdığı – «üstündə gözünüz olsun» - xahişlərini həmişə minnətdarlıqla xatırlayıram. Ancaq heç vədə onun köməyindən sui-istifadə eləməmişəm. Bu cəhətdən onun ruhu qarşısında vicdanım təmizdir.
Ə.Vəliyev şifahi xalq ədəbiyyatının – ümumən Azərbaycan folklorunun mahir bilicilərindən idi. Cəsarətlə demək olar, bu sahədə onunla müqayisə olunacaq yazıçı göstərmək çətindir. Onun sinəsi ağı, bayatı, holavar, sayaçı nəğmələri ilə dolu idi. Bir bənd bayatı desən, 20-sini deyərdi. Bizim itib-batmaqda olan, az öyrənilmiş, bir zamanlar yaxşı bildiyim holavar və sayaçı nəğmələrimiz barədə onunla bir neçə dəfə söhbət eləmişdim. Deyirdi ki, vaxt tapıb bunların çoxunu lentə yazdıracam.
Həmişə olduğu kimi gecikdik, xeyli gecikdik, bu sahədəki ensiklopedik bilgisindən istifadə eləyə bilmədik; O xəzinə ki, açarı yalnız onun əlindəydi və sinəsində torpağa apardı, onun qəbri üstündə ot göyərəcək; o xəzinə elə torpağa qarışıb itəcək, bizə isə bu əks-səda qalacaq: heyf, çox heyf!
Əli Vəliyev çox qəribə, yalnız özünə bənzəyən bir yazıçı, bir insan idi. Çox tez küsməyi, çox tez inciməyi vardı. Xoşu gəlməyən adamın üzünə baxmazdı, salam verməzdi.
60-70-ci illərin ədəbi həyatında çox fəal iştirak edirdi. Roman, povest, hekayə, məqalə yazırdı. «Budağın xatirələri» xatirə-romanı çap olunanda «Azərnəşr»də bədii ədəbiyyat redaksiyasının müdiri işləyirdim. «Budağın xatirələri»ni həm Azərbaycan, həm də rus dilində çap elədik. Rus dilinə leninqradlı yazıçı Kostinski tərcümə edirdi. Rus dilinə sətri tərcüməni Elxan İbrahimov eləmişdi. Tərcümə ilə əlaqədar mübahisələrdə arabir mən də iştirak edirdim. Azərbaycan dilinin koloritini, onun obrazlı ifadə vasitələrini bəzən iki dilli mükəmməl bilən Elxan İbrahimov da rus dilində səsləndirməkdə çox çətinlik çəkirdi. Bədii tərcümə müəllifi isə bəzən, necə deyərlər, daşa dirənirdi. «Budağın xatirələri»ndə müəllif yorğa atı təsvir edir: «g o yeridikcə buruq ip kimi açılırdı» və ya «bizim yerin sazağı – rus kazakı» yüzlərlə belə obrazlı deyimlər, xalq ədəbiyyatından alınmış hibridlənmiş ifadələr, yuxarıda dediyim kimi, tərcüməçini həm çətinliyə salır, həm də heyrətə gətirirdi. Əli Vəliyev tərcüməni nöqtə-vergülünə qədər oxuyurdu. Tərcümənin «malalanmasına» heç cür imkan vermirdi və tərcüməçiyə deyirdi: «Rus dili zəngin dildi deyirsən, zəhmət çək yazdığımı olduğu kimi səsləndir».
Elə olurdu ki, bədii tərcümə və sətri tərcümə müəllifləri təsvir olunan bitki adlarını, əkinçiliklə, qoyunçuluqla, məişətlə bağlı söz və ya terminləri dəqiq ifadə eləmək üçün müxtəlif sahə lüğətlərinə müraciət etməli olurdular.
Əli Vəliyev sözü qırmızı deyərdi, üzə deyərdi. Əli Vəliyevin iştirak elədiyi elə yığıncaq, elə müzakirə olmazdı ki, çıxış etməsin, qətiyyətli və ötkəm danışmasın. Əgər daxilən inanırdısa məsələnin məğzi nədədir, o, bu «həqiqət» deyilən zəncirdən danışıb son halqaya qədər təkidindən əl çəkməzdi.
O, doğruculluğu, düzgünlüyü, söz bütövlüyünü, açıq danışığı, mərdlik, kişilik sifətlərini dəyişilməz normalar hesab edərdi. Onun üçün yalan və saxtakarlığın «böyüyü-kiçiyi» yoxdur. Yalanı, saxtakarlığı yumaq, təmizləmək mümkün deyil, onları dəfn eləmək lazımdı.
Söz gəzdirmək, ara vurmaq kimi sifətlər (əslində sifətsizlik) daha betər, daha ağır cinayətlərə məhkumdurg
Yadıma düşən bir əhvalatı danışmaq istəyirəm:
Süleyman Rüstəm «Ədəbiyyat» qəzetinin redaktoru idi. Onu heç cür tapa bilmirdim ki, təzə şerlərimi oxuyam. Bir dəfə «qoltuğu dolu» vaxtlarımda Yazıçılar İttifaqının ikinci mərtəbəsində sədrin kabinetinin qapısının ağzındaca onunla üzləşdik. Bir neçə gənc şair xahiş elədi ki, bizi dinləsin. Sədrin otağını göstərdi, «buyurun içəri, - oxuyaq» - dedi. İçəridə on-on iki nəfər yazıçı vardı, söhbət eləyirdilər. Süleyman Rüstəm onlardan xahiş elədi ki, «bu cavanlara qulaq asaq». Hamısı bir ağızdan «buyursunlar» - dedilər. Əvvəlcədən heç bir hazırlıq olmadan, məruzə, çıxış təşkil eləmədən (onu deyim ki, 50-ci illərin axırlarında, 60-cı illərin əvvəllərində belə oxunuşlar, belə təşkillər çox olardı). Gənc şairləri dinlədilər, mən də o cümlədən yazılarımı oxudum. Xoş tərif də oldu, səmimi tənqid də. Mənim haqqımda söz gedəndə bir yazıçı (indi o, haqq dünyasındadır) – sən çox filosofluğa can atırsan, bu da səni sürüyüb filan şairin yoluna aparıb çıxarar.
Bu söhbəti olduğu kimi elə həmin günü aparıb həmin şairin ovcuna qoydular. Sabahısı «yoluna düşəcəyim» şair zəng edib mənə dərs verən şairin abrını alır. Belə çıxır ki, bu söhbəti, bu qeybəti ünvanına mən çatdırmışam. Qeybətin müəllifi də özlüyündə götür-qoy edir və qərara gəlir ki, bu sözü mən demişəm. Götürüb Əli Vəliyevə zəng vurur ki, «sənin kəndlin», sənin həmişə təriflədiyin Məmməd İbrahim xəbərçilik eləyib.
İki gün sonra Yazıçılar İttifaqında Əli Vəliyevlə üz-üzə gəldim. Çox qəzəbli halda üzünü yana çevirdi.
- Salam, Əli müəllim.
- ?
- Əli müəllim, sizə salam verirəm.
- Sənin salamına ehtiyacım yoxdur.
Birinci mərtəbədə rastlaşıb pillələrlə ikinci mərtəbəyə çıxırıq. Bizdən bir neçə pillə aşağıdan Mehdi Hüseyn çıxır. (O, Yazıçılar İttifaqının məsul katibi idi).
- Nə qədər mən burdayam, bu ittifaqa ayaq basma (səhv etmirəmsə, «Azərbaycan» jurnalının baş redaktoru idi).
- Deyin görüm, əvvəla mənim günahım nədir?
- Sən Məşədi İbrahim nəslinə layiq olmayan hərəkət eləmisən, xəbərçilik etmisən.
- Mən ömrümdə belə hərəkət eləməmişəm, bu işdə səriştəm yoxdur da, eləmək istəsəm də bacarmaram.
- Eləmisən.
- Kimə kimdən?
- Dünən şer oxuduğun məclisdəg
- Məndən başqa orada on-on beş adam olub.
Bütün bu söhbətləri Mehdi Hüseyn eşidir və deyir:
- Əli, bu, yaxşı oğlandırg
- Daha mənim üçün yox. Qəhrimdən ağlayıram.
Mehdi Hüseyn:
- Əli Qaraoğlu, içəri gəl.
Dönüb mənə tərəf:
- Sən də bura gəl, - deyir.
Əli Qaraoğlu vəziyyəti ona danışır və otaqdan çıxır. Mən Mehdi Hüseynə and-aman edirəm ki, filankəsdən-filankəsə qeybətdən xəbərim yoxdur. Mən çıxandan sonra Mehdi Hüseyn danışılan adamla danışır. O and içir ki, mənə Məmməd İbrahim yox, filan oğlan deyib. Məsələ aydınlaşır. Əli Vəliyevə zəng eləyib deyir ki, bu məsələdə Məmməd İbrahimin günahı yoxdur. Ona sözü çatdıran filan adam olub.
Hazırda bu adamlardan çoxu dünyadan köçüb, qalanları da qocalıb.
Bu əhvalatdan təxminən bir həftə sonra Əli Vəliyevlə yenə Yazıçılar İttifaqında görüşdük. Başımı sığallayır:
- Məsud sənə zəng eləmişdi? - soruşur.
- Yox, zəng eləməyib.
- Mənə zəng eləmişdi.
- Nə dedi?
- Sənin xoşuna gələn sözüg
Əli müəllimin ən çox hesablaşdığı, ən əsəbi, inadkar məqamlarda razılaşdığı yeganə adam Məsud Əli oğlu (Ədibin böyük oğlu, filologiya elmləri doktoru) idi.
O deyəndə: - Dədə, bəsdig Əli Vəliyev hər hansı səviyyədə olursa-olsun söhbətin axarını dəyişərdi. Məsud ikinci və ya üçüncü dəfə bu sözü təkrar edirdisə, Əli müəllim, demək olar, tərksilah olurdu. Bundan sonra mübahisəni davam etdirmirdi. Bu, ədəbiyyat üçün elə bir əhəmiyyəti olmayan əhvalatı niyə danışdım. Məqsədim odur deyəm ki, Əli Vəliyev üçün insanın bir üzü vardı: yaxşının yaxşı adı vardı, pisin də pis. Bunların yoldaşlığı tutmaz. Sənətində də təxminən belə idi. Obrazlarını sanki yonub çəkirdi: müsbət bu ağırlıqda, mənfi bu ağırlıqda.
1937-ci ilin hadisələri o nəslin, inqilab nəslinin və həm də bu inqilabı görmüş nəslin təfəkkür tərzində və siyasi baxışında müəyyən ölçü, müəyyən qəlib yaratmışdı. Hər hansı bir kommunistin, xüsusən də o vaxtki partiya və dövlət rəhbərinin (məs: tutaq ki, Molotovun və ya Kirovun) «itinə daş atan» obraz yaratmaq təşəbbüsün varsa, ona qarşı süni surətdə elə müsbət obrazın olmalıdır ki, bu «müsbət» qəhrəman mənfi yaramazları bütün hadisələr gedişatında ifşa eləməyi bacarsın. Yoxsa mənfi obraz nədi, onun ağlı-dərrakəsi nədi! Rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi nədir, mənfi obraz oldu nədir!
Tutaq ki, Əkrəm Əylisli insanların gözü qabağında dağılıb bərbad olan bir kolxoz kəndini təsvir edirsə, «həmin sovet ədəbiyyatı keşiyində dayanan» əli çomaqlı tənqidçilər tünd qara rənglər müəllifini bizim kommunist əqidəmizə qarşı duran yazıçı kimi əzməli idilər və əzirdilər də. Belə tənqidçilərdən birinin – Cəlal Cabbaroğlunun təbirincə, qərbdə bizim ideya düşmənlərimiz məqam gözləyirlər ki, onlara «xidmət eləyən» bir sovet yazıçısı peyda olsun və bunlar da tezcənə hay salsınlar ki, «pəh-pəh», sosializmin tənəzzülü başlandı».
Dediyim illərdə qabaqcıl ziyalı təbəqə dilində qırmızı şüar, beynində isə qara qasırğa irəli, yalnız irəli baxmalı idi, geri dönüb baxanın boynunu vururdular. Sağa və ya sola baxmaq istəyənlərin gözləri tökülürdü. Az haşiyəyə çıxmağımın mətləbə dəxli varmı? Bəli, var! Axı belə mühitdə yazıçı dünyagörüşü formalaşırdı.
40-50-ci illər ədəbiyyatının yükünü daşıyacaq yazıçıların çoxu təbii ki, (yuxarıda dediyim kimi) bu qəlibə öyrəşmişdi və həm də bu qəlibin «mahir ustaları» olmuşdular. Gəl indi hünərin varsa, «ideya düşmənlərimizə» material verəcək yeni söz de görüm, necə deyirsən.
60-cı illərin əvvəllərindən belə şair və nasirlər bizdə də qələm götürmüşdü, Rusiyada da, digər respublikalarda da. Qələm götürmək bəlkə də asan işdir. Ancaq bu qələm nə deyir, necə deyir; ən mühümü də kimə deyir, - məsələni həll edən əsas elə budur. Əli Vəliyev poeziya məsələlərinə də qarışırdı. Mətbuatda gedən, demək olar, bütün şerləri oxuyurdu. Görüşlərimiz zamanı özümüzdən asılı olmadan, mübahisəyə girişirdik. Yeni poeziyaya münasibətdə əksər hallarda mənimlə razılaşırdı. Bircə sərbəst şerə münasibət məsələsindən başqa. Min adam min söz desin – fərqi yoxdu, o, sərbəst şeri qəbul eləmirdi, – hələm - deyirdi. Füzulidən başlayın, Vaqifi oxuyun, Sabirdə nəfəs dərin. Aşıq Ələsgər ucalığından Səməd Vurğun dünyasına baxın, sonra ayrı cür danışarıq – şer bulaq suyu kimi şəffafdır və təmiz olmalıdır. O, heç cürə çamırı-bulanığı götürməz. Ömrünün sonlarına yaxın mən də xəstələnmişdim, görüşünə gedə bilmirdim. Amma bir neçə dəfə «neytral zonada» Məsudun iştirakı ilə hal-əhval tutmağımız, yenə də sənət ətrafında söhbətlərimizi xatırlayıram:
O deyirdi: Ədəbiyyatın yolu sovet ədəbiyyatından keçir.
Mən deyirdim: Həyat həqiqəti var, bədii həqiqət var.
O deyirdi: Sovet həqiqəti var, bədii həqiqət var.
Mən deyirdim: Ədəbiyyat var, realizm var.
O deyirdi: Sosialist realizm var, sovet ədəbiyyatı var.
Mən deyirdim: Ədəbiyyat əvvəlcə estetik zövqə xidmət edir, sonra qalan məsələlər gəlir.
O deyirdi: Ədəbiyyat ilk növbədə siyasətə xidmət edir, çünki bizdə ədəbiyyat partiyalıdır.
O, mənə həmişə deyərdi: Çox sağ ol ki, ədəbiyyata, adamlara münasibətin mənim fikrimlə üst-üstə düşmür, öz fikrin var.
Doğulduğu Sisyan rayonunun Ağdü kəndini uşaq kimi sevərdi. Deyərdi, hələ də yuxumu o kənddən görürəm.
Onun əsərlərində o kəndin əkin-biçin yerlərinin adları, dağ, oba, kövşən adları, bir sözlə, toponimlər bir lüğət kimi öz əksini tapıb. Arpa təpəsi, Buğda təpəsi, İşıqlı, Pəri çınqılı, Zor bulaq, Yeddi novlu, Diş tökən, Mıx tökən, Ağdüz, Üçtəpə, Çalbayır və s. belə yerlərin adlarını misal gətirmək olar.
70-ci illərin əvvəllərində hiss elədim ki, bir qədər soyuq görüşür. Bir gün «Azərnəşr»də məqam tapıb bu soyuqluğun səbəbini soruşdum. Əvvəlcə söhbəti ayrı səmtə yönəltdi:
- Xudayar baban neçə yaşında öldü?
- 120-ni keçmişdi.
- Zöhrə nənən neçə yaşında rəhmətə gedib?
- Məncə, yüzü adlamışdı.
- İnfilin neçə yaşı var?
- 90-nı adlamış olar.
- Niyə qoymadınız evlənə?
- Nə bilim, oğulları razıydı, bacılarım razılıq vermədi.
- Ağdünü çox xoşlayırsan, ya Nursu?
- Nə danışırsınız, Əli müəllim, Nurs mənim Parisimdir.
- Məşədi İbrahim adını niyə götürdün üstündən. Arazı hamı təxəllüs götürər, o, hamısınındı, ancaq Məşədi İbrahim sənin babandır. Bax, buna görə də sənə Məmməd Araz demirəm. Mənim üçün Məmməd İbrahimsən, vəssəlam.
Bundan sonra nə mən yeni təxəllüsümü təsdiq eləməyə çalışdım, nə də o, öz fikrindən əl çəkdi.
Ə.Vəliyev bir zaman «Kommunist» qəzetinin redaktoru olmuş, uzun müddət Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının məsul katibi işləmiş, fasilə ilə bir neçə dəfə «Azərbaycan» jurnalına başçılıq eləmişdi. Ömrünün sonuna qədər o, Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı Rəyasət Heyətinin üzvü idi. O, həmişə ədəbi prosesin mərkəzində – disputlarda, müzakirələrdə, ədəbi müşavirələrdə, yubileylərdə fəal iştirak edərdi.
O vaxtlar bir tənqidçinin çox tez-tez yeni kəşf kimi ifadə elədiyi ən humanist, ən mütərəqqi ədəbiyyat olan bizim sovet ədəbiyyatının gözündən yayınıb çapa yol tapan, (sözün mənfi mənasında yuxarı təşkilatların da diqqətini cəlb eləmiş) yenə həmin tənqidçinin təbirincə desək, ideya düşmənlərimizə «material verən» «Aran» romanı haqqında söz-söhbət gedirdi. Yazıçılar İttifaqında əsasən geniş müzakirəsi gözlənilirdi. Mən də əsəri oxumuşdum. Ürəyimin səsi ilə müəllifin mövqeyində idim. İndiki açıq söz dövrünün gözü ilə baxsaq, romana qarşı çıxış eləmək sadəcə gülünc vəziyyət olardı.
İstəmirdim ki, Əli Vəliyev öz ağsaqqal vaxtında bu işə qoşulsun. Onu da bilirdim ki, çox güclü cavan ədəbiyyatçılar müəllifi müdafiə edəcəklər. Haqq işi, çox güman ki, onun tərəfində olacaq. Məsuda zəng elədim, vəziyyəti ona danışdım. Bir azdan Məsud zəng vurub dedi ki, dədəmlə söhbət elədim, sabah axşam filan saatda gedək evə, bizi gözləyəcək.
Ə.Vəliyevi yaxından tanıyanlar yaxşı bilirlər ki, onun inadı – onun inamı deməkdi.
Söhbətimiz çox mülayim ahənglə, Məsudun bəzi məşhur adamları yamsılaması, Caviddən, Hadidən monoloqları ilə başladı. Konkret məsələ üzərinə gəldi. Məsud qızışdı, neçə müasir nasiri ələyib tökdü, heç nə eləyənlərin hər şeyi qamarlamaq tamahına adlar qoydu. Niyə, nəyə görə sualları verdi. Cavab gözləmədi, cavablarını da özü verməli oldu. Axır sözü bu oldu: qoyun, camaat əsər yazsın, bəsdi, dədə.
Əli müəllim əlini üzünə qoyub susmuşdu. Məsudun məntiqi çox güclü idi, onunla razılaşmamaq mümkün deyildi.
Zaman keçdi; hadisələrin üstündən illər adladı. «Aran» romanı da çap olundu. Heç bir ölkədən, heç bir oxucudan təşviş məktubu gəlmədi ki, «bizim ideya düşmənlərimiz» bayraq götürüb «bayram nümayişinə çıxalar». Sovet yazıçılarından kimsə sosialist realizm metodundan bir addım kənara çıxıb; bizimkilər də cavab nümayişinə hazırlaşırlar ki, «ay qoymayın, ədəbi həqiqət kommunist həqiqətimizi əlimizdən almaqdadır».
Bir qədər geriyə qayıtmaq istəyirəm. Bu görüşdən xeyli əvvəl, tarixi yadımdadır: 1965-ci ilin mart ayında, həftənin şənbə günü (ondan sonrakı həftənin 3-cü və 4-cü günü Mehdi Hüseyn rəhmətə getdi) idi. Məsudun evində nə məqsədləsə yığıncaq, məclis qurulmuşdu. İştirak edənlər yadımdadır. Mehdi Hüseyn, Əli Vəliyev, Mirzə İbrahimov, Məmməd Cəfər, İsmayıl Şıxlı, Kamal Talıbzadə və bir də mən. Mən bunların hamısından cavan idim. O qədər də açılışa, danışa bilmirdim. Məsud mənim vəziyyətimi hiss eləyir, ara-sıra qulağıma bir xoş söz deyir, məni darıxmağa qoymurdu. Bu arada qapının zəngi çalındı. Məsud gələn qonağı məclisə təqdim elədi: - Mənim dostumdur. Yerevandan bu gün gəlib, özü də yaxşı qarmon çalandır, onun sağlığına və sözü ona verək: O, Yerevanda bizə qarşı aparılan anti-tədbirlərdən danışdı və dedi ki, açığı belədir, bizi Ermənistandan çıxarmağa hazırlaşırlar. Burda hamı yatıbg Mehdi Hüseyn onun sözünü kəsdi və dedi ki, işinlə məşğul ol, bizim xalqımız onlara oxşamır. Biz öz beynəlmiləlçiliyimizdə qalmalıyıq. Onların yolu uçuruma getmək yoludur, biz onlara oxşaya bilmərik.
Qonaq pərt oldu və dedi ki, mənim borcum sizi vəziyyətdən hali etməkdir.
Ə.Vəliyev məclisə xas olmayan bir rəsmiyyətlə dedi: Mehdi, mən bu yoldaşın deyib-deməməyindən asılı olmadan demək istəyirəm ki, mənciyəz bundan sonra nə gücüm, nə qabiliyyətim varsa, bizim markaryanlarımız erməni yazıçılarına oxşamağa çalışacağam. 1905-ci il davasından eşitdiklərimi, 1918-1920-ci illərdə isə gördüklərimi bacardığım qədər yazacam və mənəvi vəziyyəti kamil cavanların qulağına pıçıldayacam, bəlkə də qışqıracam.
Doğrudan da Əli Vəliyev ömrünün sonlarında əsrin əvvəlindəki və eləcə də 1918-20-ci illərin siyasi hadisələrini bir tarixçi dəqiqliyi ilə yazdı. İndi bu əsərlər onun mənəvi vəsiyyəti kimi çox qiymətlidir.
O məclisdə Mehdi Hüseynin necə gözəl oynamağının, süfrə arxasında rəsmiyyətdən necə uzaq olmağı bacardığının şahidi oldum.
Kamal Talıbzadə İsmayıl Şıxlının şərəfinə badə qaldırdı və dedi ki, Mehdi müəllim, siz bilirsinizmi, necə gözəl nəsil qoyub gedirsiniz?..
Mehdi müəllim qəfildən ayağa qalxdı və çox ciddi şəkildə dedi:
- Ə, hara gedirik?
Kamal müəllim bir neçə saniyə tutuldu və dedi:
- Mehdi müəllim, bağışlayın, bəlkə ürəyimdən keçəni yaxşı ifadə eləyə bilmədim. Sözüm ondadır ki, insan tərki-dünyadır. Sizi əvəz edəcək nəsil çox qabil, çox istedadlı nəsildir.
Yuxarıda dediyim kimi, əhvalat həftənin şənbə günü baş verdi, üzə gələn həftə Mehdi Hüseyn dünyadan köçdüg
Məsudla Mehdi Hüseynin dəfnində görüşdük, ilk sözü bu oldu:
- Ən böyüyümüzün, ən yaxşı dostlarımızın axırı budur. Yenə də yeyirik, didirik bir-birimizi.
Əli Vəliyev fiziki cəhətdən çox güclü, çox sağlam, bütün çətinlikləri təkidlə dəf edə bilən bir adam idi. Çox yaşadı, həm də yaşaya bilmədi. Qumru xanımın ölümündən sonra, açığını desək, şuxluğunu, zarafat qılığını xeyli itirmişdi. Məsudun ölümündən qəddinin əyildiyi hiss olunurdu. Məsuddan sonra yenə də görüşməyimiz, toy və ya yas məclislərində üz-üzə, yanaşı oturmağımız var. Ancaq söz-söhbətimiz hal-əhval tutmaqdan o yana getməyib. Bunu o da hiss eləyib, mən də.
Əli Vəliyevi necə görmüşəm, necə münasibətdə olmuşam, eləcə də xatırladım. Əvvəl dediyim sözü bir daha təkrar edirəm: mən xatirə danışmağı bacarmıram, xatirə yazıram məqalə alınırg Yazıya nöqtə qoyduqdan sonra hiss elədim ki, istədiyim səviyyədə deyil. Ancaq nə yazdımsa, duyduğumu, gördüyümü yazdım; bu, təsəllidir.
9 iyul, 1990